Tvrdohlavost

Tvrdohlavost a jazyk

Musím zde udělat jednu výjimku. Poprvé v životě cítím, že psaní a mluvení v jiném jazyce, než je můj mateřský, je výrazně příjemnější (navíc už nemám křeče v jazyce ze snahy o maskování přízvuku). Takže jsem tento článek začala psát v angličtině a překládám do češtiny (ale vůůůůbec se mi nechce). A proto, milý čtenáři, doporučuji naučit se anglicky. Možná přijde den, kdy se na všechno překládání vykašlu.

Nejprve o tvrdohlavosti. Stále se snažím učit finsky. A stále nemám nejmenší ponětí kde začít, co se učit a jak se to učit…takže jsem se rozhodla pro “kartičkovou metodu”. Ta byla naprosto perfektní pro učení latiny (nechtěla jsem to dělat, protože jsem prostě líná vyrábět kartičky). Samozřejmě také nějaké aplikace na tablet (zatím žádná dobrá aplikace), možná Quizlet bude oblíbený a Google translator (hodně užitečný a přitom k ničemu). Některá slova přeložená ze seznamu nejvíce používaných českých slov (finský jsem nenašla) a nakonec taky změna Facebooku to finštiny, což se ukazuje docela užitečné. Dokonce jsem začala číst reklamy na FB (krátké, jednodušší a dostatečně hloupé)…

Jak můžete vidět, fakt se snažím. A zároveň jsem neúspěšná. A aby toho nebylo málo, pořád se učím německy, protože moje němčina je…na píp (buďme slušní, že ano). Někdy čtu něco v polštině a nezbývá mi žádný čas pro latinu. Jestli umím některým z těchto jazyků mluvit plynule? Ne, ani ne. Nejsem schopná mluvit plynule ani v angličtině (ačkoliv někteří jsou jiného názoru). Ale není to nijak překvapující, protože mívám problémy (občas) mluvit i česky. A to jenom proto, že moje mysl je neuvěřitelně komplikovaná a já neumím myslet přímo, jasně a jednoduše.

Mluvila jsem s jedním velice zajímavým osobem (a pokud to bude číst, bude asi vědět) o myšlení a jazycích. Jestli jazyk ovlivňuje, jak lidé myslí. Možná je jazyk jenom zrcadlem, jak lidé přemýšlí a možná to i ovlivňuje, jak myslí.

A uvědomila jsem si, že v angličtině je jednoduše nemožné říct některé věci. Tyhlety “věci” totiž v angličtině jednoduše neexistují (ne, není to proto, že je neznám). A vsadím se, že to bude stejné pro každý jazyk. A to je ostatně možná i důvod, proč jsem byla tak překvapená,  když jsem zjistila, že v němčině je mnoho věcí, které mohou být řečeny stejným způsobem  v češtině i němčině a mohou být přeloženy doslova. Očividně je to jenom proto, že tyhle dva jazyky spolu byly po staletí a lidé se promíchávali. A ano, vím, že v češtině je spousta germanismů a proč to tak je. Prostě jenom uvažuju “nahlas”.

Zároveň…při procházení internetu, jsem našla, že čeština má něco kolem 250 000 slov a pro pohodlné čtení je potřeba asi 5000 slov. Když lidé hovoří, použijí kolem 3000 až 6000 slov. Pro jednoduchou konverzaci stačí zhruba 1000 – 1500 slov a pro absolutně základní rozhovor je dostačujících zhruba 100 nejvíce používaných slov.

Opravdu neznám všechna česká slova (u některých jsem nedávno zjistila, že jsem je přes 20 let používala špatně a mají jiný význam) a stále mám problém s některými gramatickými záludnostmi (čárky ve větách, velká písmena, mně a mě…). Dokonce, i když mluvím se svým přítelem, občas si musíme vzájemně vysvětlovat, co které slovo znamená. A to jenom proto, že mluví nářečím. Dobře, já používám nářečí taky, ale to se zase tolik neliší od spisovné češtiny.

A proto si nedělám iluze, že bych se nějaký jazyk mohla naučit dokonale. A  to mi hodně pomáhá s učením čehokoliv. Přesto (nebo právě proto) nejsem schopná mluvit s někým v jeho mateřském jazyce (německy s Němcem/Rakušákem/Švýcarem/whatever). Jediné kdy se nebojím je, když znám absolutní základy z daného jazyka a opravdu něco potřebuju. Samozřejmě, je jednodušší mluvit, když vím, že už toho člověka nikdy nepotkám. Čím víc nějaký jazyk znám, tím víc se bojím mluvit (obvykle i slyším všechny ty chyby, co jsem právě udělala).

P.S.: je mnohem jednodušší to nejdřív napsat v angličtině a pak překládat. Nepíšu tak děsně komplikovaně a ušetřím si tím obrovské množství nervů s translátorem, který z češtiny pak překládá totální nesmysly.

Leave a Reply

