Jídlo (nemám fotku jídla)

Určitě by spoustě lidí bylo velice líto, kdybych se nezmínila o jídle. Jenže zas tolik poznatků ještě nemám. Zatím jsem jedla jenom v jídelnách, viděla nabídku v obchodě a kuchtila sama. Žádná restaurace. Ale zatím mi byly majoritní poznatky potvrzeny.

 

Maso

Především masové kuličky na tisíc způsobů. Skoro kdekoliv se člověk objeví, má možnost si je dát, nebo mu jsou rovnou naservírovány. I v obchodě se dají snadno sehnat. Obvykle k nim bývá i vegetariánská varianta. Popravdě řečeno, nikdy nevím, která je která. Každá verze je jinak kořeněná a v jiné omáčce a ani jedny nechutnají jako maso. Ale jsou dobré. V omáčce s rajčaty jsou asi nejlepší.

Na blogu jedné paní o jejích toulkách po Laponsku jsem se dozvěděla, že měli pořád ryby. Tady na jihu je to zjevně o dost slabší, byť je tu rybaření dost populární. V obchodě mají leda tak lososa a pár dalších druhů ryb (nic neobvyklého). Žádný trh s rybami, nebo něco podobného jsem neobjevila.

Zároveň jsem se ani nesetkala s žádným druhem masa, které by bylo pro mě neobvyklé, nebo „exotické“. Ano, poprvé jsem tu ochutnala sushi, ale to sem absolutně nepatří.

 

Přílohy

Brambory. Jedním slovem vystihují všechno. Nikdy by mně nenapadlo, že brambory vařené ve slupce se dají jíst i se slupkou. Nikdy mi to nechutnalo a nikdy se to tak u nás doma nejedlo. Zajímavé. Mám nový argument pro brambory vařené ve slupce. Kaši jsem tu zatím neměla. Většinou jenom brambory ke všemu a za všech okolností.

Jako další myslitelná příloha jsou kyselé okurky a nakládaná řepa. Hojně k přidání na talíř. V obchodech na váhu. Tomuhle neholduju. Naštěstí se díky tomu dá sehnat řepa syrová a tu už si ráda připravím dle své chuti.

 

Saláty

Ano, správně. Saláty všude a za všech okolností, protože všichni musí být zdraví. Salát dle vlastního uvážení je k jídlu to nejlepší, občas jdu do jídelny jenom na ten salát a k tomu si dám trochu hlavního jídla, abych neměla hlad. Zkoušela jsem všechny možné i nemožné kombinace. Se saláty jsem plně spokojená.

 

Nápoje

Káva, káva a zase káva. Kávě se tu podřizuje spousta věcí a káva je zde nesmírně důležitý objekt. Nemám ráda kávu, špatná volba. Naštěstí je k dostání i čaj…černý. Zelený příliš ne. Hledání ovocných čajů jsem vzdala. Ani ve zdravé výživě jsem žádný pořádný ovocný čaj nesehnala. Hledání tohoto druhu nečaje jsem tedy vzdala.

Zajímavé je pití mléka. Ke všemu. Dokonce i k tak podivným kombinacím, že se na to můj žaludek chvíli netvářil. Ale protože mi to chutnalo, tak jsem ho přesvědčila o tom, že jemu bude taky chutnat. Akorát je tu především mléko netučné (jednou jsem si omylem nalila půl sklenice smetany a dolila polotučným mlékem – geniální). Potom se tu hojně pije kefír… A na mně se doma koukali divně, když jsem ho pila samotný.

 

Pečivo

Jak jsem nadávala, že chleba v ČR je hnusný a začala jsem kvůli tomu péct, tady nemusím. Chleba je tu dobrý (akorát rychle zmizí, a 20 km do nejbližšího obchodu je znát). Akorát se dá hůř sehnat. Většinou jsou to žitné placky a krekry. Placky jsou moc dobré, možná zkusím sehnat recept. Krekry…no. Zas tak chutné nejsou. Navíc jsou tvrdé a špatně se jí. Zjistila jsem však super věc. Po namazání máslem, naskládání na sebe, po cca hodině změknou a jsou dobré. Vhodné je něčím proložit. Třeba plátkem sýra.

 

Grilování

Neměla jsem tu čest být pozvaná na grilovačku, ale grily jsou tu skoro všude. I na sídlištích. I v parku. Jejich popularita je obrovská. Dokonce nám byl ukázán graf, za co místní nejvíc utrácejí z věcí na zahradu. Gril a věci ke grilování obsadily (tuším) třetí příčku.

Znatelné je to i v obchodech. Obvykle je k dostání spousta klobás párků apod. U masa netuším, do toho oddělení obvykle nechodím.

 

Obchody

Když se naučím azbuku, tak už ani nebudu potřebovat slovník při nákupech. Ale zatím se ukázalo, že jednodušší je naučit se, jak se jednotlivé potraviny řeknou. Obrázky nemusí být samospásné. Takže mi v mrazáku leží mix zeleniny, která je složená především z druhů, které nesnáším.

Leave a Reply

